Sökmotoroptimering och Google AdWords

Sökmotoroptimering

Att hamnar högt på Google är grunden för alla framgångsrika digitala affärer. Vi hjälper dig att få fler relevanta besök och affärsmöjligheter genom en stärkt närvaro på Google för dina produkter och tjänster.

Anledningen att du ska synas på Google är att:
Det är Sveriges största köp- och säljkanal och den absolut största sökmotorn
99% av klicken sker på Googles förstasida
Miljoner sökningar genomförs dagligen på svenska Google

Så här ser arbetsmodellen ut:

Uppstart

Vi går tillsammans igenom vad SEOn ska leda till och sätter upp uppmätbara mål så att vi kan följa upp se att vi verkligen lyckas med vår optimering.

Analys

Under analysfasen går vi igenom sökordsanalys och on page-analys. Första steget är att analysera sökpotentialen för din hemsida och dina tjänster och produkter. Vi tittar bland annat på sökvolymer och hur tuff konkurrensen är. Målet är att hitta de mest relevanta och affärsdrivande sökorden som kommer ge mest effekt utifrån varje satsad krona. Utifrån bestämda sökord går vi sedan igenom webbplatsen och dess innehåll samt dess tekniska aspekter som t.ex. hastighet och struktur. Vi ser till att hemsidan blir relevant både för besökaren (era kunder) och för Google.

Strategi

Underlaget som framkommit under analysfasen ligger sedan till grund för vad som behöver göras för att hamna högt upp på Google. Bland annat hur landningssidorna ska vara utformade för maximal synlighet. Här spelar texterna som finns på hemsidan en viktig roll. Vi bestämmer vilka undersidor som ska agera landningssidor för respektive sökord. Den länkstrategi som vi tar fram kommer också hjälpa till så hemsidan når en högre position på Google.

Optimering

Nästa steg i processen är att optimera hemsidan både onpage och offpage. På hemsidan handlar det bland annat om att göra en teknisk optimering som att skapa Metataggar och sitemapps. Kvaliteten på webbtexten spelar stor roll för hur webbplatsen värderas av sökmotorerna. Har du någonsin hört frasen ”Content is king?” och i det här fallet är det helt sant – alla framgångsrik digitala marknadsföringsstrategier bygger på högkvalitativ copywriting. Våra skickliga copywriters kan skapa skräddarsytt innehåll för hemsidan som kommer att ge dig fler besökare, fler betalande kunder och mer intäkter! Utifrån länkstrategin ser vi till att skaffa bra både interna och externa länkar.

Rapportering

Att hamna högst upp på Google är inget man gör över en natt. Därför lämnar vi en rapport varje månad där vi kan följa resultatet för vår optimering. Vi lämnar också förslag på kommande insatser för att öka trafiken och konverteringarna på sidan.

Certifierade
Vi är certifierade för att sökmotoroptimera hemsidor byggda i wordpress.

Christer Persson successfully completed the Yoast SEO for WordPress (classic editor) course!

Google AdWords

Vi hjälper dig få fler kunder med hjälp av Google AdWords.

Med sökordsannonsering får du möjlighet att nå dina potentiella kunder när de aktivt söker efter de produkter eller tjänster som ni erbjuder. För att lyckas med sökordsannonsering behöver man en genomtänkt strategi och en konkret plan. Våra certifierade sökmotorkonsulter hjälper dig att:

  1. Hitta nya kunder och driva trafik
  2. Marknadsföra och bygga ditt varumärke
  3. Förbättra era resultat och öka er avkastning

En stor fördel när du använder Google AdWords är att du endast betalar när någon klickar på din annons, själva visningen av annonsen är kostnadsfri.

Så här jobbar vi med sökordsannonsering

Sökordsanalys

Första steget blir att ta reda på vilka sökord och fraser som bäst stämmer överens med era produkter eller tjänster och ert varumärke. Vi analyserar även trafikmängder och hur konkurrensen ser ut. Analysen ligger till grund för de sökord vi väljer till annonseringen vilket gör det möjligt att rikta annonserna till exakt den typ av kund som ni vil nå.

Kampanjstruktur

Är det första gången ni använder Google AdWords hjälper vi er skapa ett Google konto för ert företag. När det är klart bestämmer vi hur kampanjstrukturen ska se ut. Det är den som sätter ramarna för er annonsering. Här anger vi bland annat hur mycket ni vill spendera per dag, vilken geografisk region vill ni nå och vilka enheter (mobil, dator, surfplatta) annonserna ska synas på. Vi skapar relevans mellan sökord, annonsering och landningssidor mm.

Annonser

Det är annonserna som potentiella kunder ser när de letar efter företag som erbjuder det som ni säljer. Därför är det viktigt att fånga in kunderna när de läser annonsen så de blir sugna på att klicka och läsa vidare. Ni betalar per klick, därför är det viktigt att få rätt klick som verkligen leder till affärer.

Löpande optimering

För att se till att ni får maximal avkastning på er AdWordsinvestering hanterar, utvecklar och optimerar vi annonser och sökord under hela kampanjtiden. Det kan handla om att ändra i strukturen, ändra budnivåer för att bättre nå ut, ge rekommendationer för förändringar på era landningssidor som t.ex. konverteringstips. Lägga till negativa sökord för att utesluta trafik som inte genererar försäljning m.m.

Rapport och uppföljning

Utifrån de mål och nyckeltal som vi tillsammans bestämmer när vi startar kampanjen, mäter vi och följer upp. En gång i månaden får ni en skriftlig rapport där ni kan följa resultatet av er annonsering. Vi ger även våra rekommendationer på hur vi kan utveckla och förbättra annonseringen.

Projekt

Handelsstaden

Läs mer

Advokatbyrån Ingrid Björnwid

Läs mer

Riksgymnasiet

Läs mer

Helsa

Läs mer

Höörs kommun

Läs mer

Ekström & son

Läs mer

Riksgymnasiet

Läs mer

Naturbruksgymnasiet i Osby

Läs mer

Lakewood Living

Läs mer

Sandelins

Läs mer